Kemahiran
komunikasi.
Pengenalan
Kemahiran untuk berhubungan dengan orang lain selalunya dikenali
sebagai kemahiran komunikasi, kemahiran ini dapat dilihat pada diri seseorang
melalui kepimpinan dan tanggungjawab kepada orang bawahannya, ia juga dapat menggambarkan
sebaik mana komunikasi seseorang dengan orang lain dan bagaimana pembawaan diri
dalam urusan seharian yang melibatkan orang lain. Kemahiran ini juga dilihat
dari aspek lisan dan bukan lisan.

Linear = komunikasi satu hala, iaitu pengirim akan
menghantar mesej kepada penerimannya. Penerima
mesej hanya menerima mesej tanpa memberi
maklum balas.

Transaksional= memberi penekanan kepada pengiriman dan penerimaan mesej yang berlangsung secara berterusan dalam sesuatu komunikasi. Kedua-dua pengirim dan penerima boleh menghantar mesej, menerima mesj atau membuat kedua-duanya secara serentak.
Interaksional= komunikasi dua hala antara peserta komunikasi. Pengirim dan penerima, kedua-duanya
menjalankan fungsi yang sama iaitu, menenkod, menterjemah mesej yang diterima.
Kepentingan
komunikasi
Menguasai
komunikasi akan menjadi seseorang itu lebih mudah mendapat kawan dan diterima
dalam sesuatu masyarakat. Untuk menjalin hubungan yang baik dengan orang lain,
kita perl memiliki kemahiran komunikasi yang cukup berkesan da perlu memahami
bebrapa prinsip atas psikologi yang dapat memberikan paduan bagi menjalin
hubungan yang baik dengan orang lain.
Kepentingan
dari segi hubungan masyarakat
Kemahiran dalam
hubungan dengan orang lain bergantung kepada kefahaman kita tentang psikologi
iaitu, ilmu tentang pemikiran, perasaan dan tingkah laku orang lain. Salah satu
daripada konteks penting yang mempengaruhi tingkah laku seseorang ialah aspek
budaya. Budaya sering dilihat atas faktor yang dapat menyukarkan komunikasi
diantara dua orang yang dating daripada latar belakang budaya yang berlainan.
Kepentingan
dari segi akademik
Pelajar wajib
menguasai kemahiran berkomunikasi dari segi akademik, ia amat penting dalam
hubungan dengan para pensyarah khususnya apabila berintraksi dengan mereka
untuk menyiapkan tugasan kursus. Keperluan komunikasi ini ialah untuk memberi
para pelajar menguasai penulisan akadeik, penulisan saintifik atau penulisan
ilmiah. Tugasa individu member peluang kepada para pelajar menunjukkan
kebolehan bahawa mereka boleh kekerja bersendirian. Tugas berkumpulan melatih
pelajar bekerja secara berrpasukan, serta melatih mahasiswa mendengar dan
memahami orang lain.
Kepentingan
dari segi kerjaya
Pada penghujung
pengajian, kita perlulah meninjau-ninjau peluang kerjaya yang ada dalam bidang
yang kita kuasai. Melamarpekerjaan di mana-mana institusi atau agensi-agensi
yang berkaitan dengan kelulusan dan kebolehan kita. Dalam masa yang sama, kita
pasti dapat merangka sebuah curriculum yang menarik dan lengkap untuk
diri kita. Dalam pelamaran kerja juga, ia memerlukan penguasaan dalam
komunikasi yang baik.
Komponen
komunikasi
Pesanan verbal (kata yang kita pilih) :
-pesanan yang disampaikan secara ringkas dan tersusun, bebas daripada jargon dan tidak menimbulkan rintangan kepada pendengar.
Pesanan bukan verbal (bahasa tubuh yang digunakan) :
-pesanan yang disampaikan melalui mimik muka yang sesuai serta gaya tubuh dan gerak geri yang sesuai.
Pesanan paraverbal (bagaimana menyebut perkataan) :
-pesanan yang sampai melalui nada, intonasi dan suara bukan apa perkataan yang kita sebut.
Pesanan verbal (kata yang kita pilih) :
-pesanan yang disampaikan secara ringkas dan tersusun, bebas daripada jargon dan tidak menimbulkan rintangan kepada pendengar.
Pesanan bukan verbal (bahasa tubuh yang digunakan) :
-pesanan yang disampaikan melalui mimik muka yang sesuai serta gaya tubuh dan gerak geri yang sesuai.
Pesanan paraverbal (bagaimana menyebut perkataan) :
-pesanan yang sampai melalui nada, intonasi dan suara bukan apa perkataan yang kita sebut.


Komunikasi bukan verbal: komunikasi lisan dan bukan verbal berlaku secara serentak aspek-aspek komunikasi bukan verbal dan pengaruhnya meliputi hal-hal seperti berikut, iaitu ekspresi wajah, pandangan mata, sentuhan, gaya tubuh dan gaya berjalan, gerak isyarat, prosemik, artifak.

Komunikasi bertulis: penulisan merupakan aktiviti merakamkan idea, pandangan atau pedapat dalam bentuk lambing-lambang bertulis atau grafik. Tujuannya adalah untuk menyalurkan mesej, berhubung atau berkongsi maklumat. Komunikasi berlaku secara sepontan atau dirancang dan melibatkan beberapa faktor iaitu, fakta, gaya, laras, pengolahan, bahasa
Bentuk-bentuk komunikasi
Komunikasi intrapersonal: komunikasi secara bersendirian tanpa melibatkan orang lain
Komunikasi interpersonal: dua individu terlibat dan menghasilkan serta mentafsirkan
maklumat.
Komunikasi berkumpulan: melibatkan kelompok sehingga 25 oran atau lebih.
Komunikasi organisasi : berwibawa dan berpusat dibawah suatu pemutusan kuasa yang lebih
besar, ia juga lebih rumit kerana melibatkan jumlah yang besar dan protocol
yang tertentu.
Komunikasi awam:
melibatkan komunikasi seorang komunikator dengan sejumlah besar pendengar atau
khalayak.
Komunikasi silang budaya: melibatkan komunikasi yang melibatkan individu daripada latar
belakang budaya yang pelbagai.
Komunikasi berasaskan teknologi: suatu bentuk komunikasi yang mana perantara utamanya ialah
perkakas teknologi yang menjadi kegunaan utama komunikasi manusia dewasa ini.
Telefon tangan, internet dan sebagainya merupakan medium komunikasi yang mudah
dan segera berpadanan dengan gaya hidup pantas masyarakat moden.
Halangan-halangan komunikasi
Halangan dalam komunikasi ialah perkara-perkara yang boelh
menyebabkan komunikasi menjadi kurang berkesan, mesej gagal disampaikan dan
salah faham yang akan mengangkibatkan kegagalan dalam komunikasi.
1.
Halangan
persekitaran : komunikasi
boleh terhalag sekiranya keadaan persekitaran tidak sesuai atau tidak tenang
seperti bunyi bising, panas, jarak, keadaan fizikal yang tidak selesa.
2.
Halangan
sikap penghantar: penghantar yang bersifat negative akan
menghalang kelancaran proses komunikasi dan member kesan kepada penerima mesej.
3.
Halangan
sikap penerima: penerima yang mempunyai sikap dan
persepsi yang negtif terhadap penghantar, dan maklumat yang dihantar akan
menjejaskan komunikasi.
4.
Halangan
bahasa: penggunaan bahasa yang tidak sesuai dengan latar belakang status,
budaya, pemahaman, tahap pendidikan penerima mesej atau sebutan yang kurang
jelas akan menjadi satu halangan komunikasi berkesan.
5.
Halangan
maklumat kurang tepat dan jelas : maklumat
yang kurang tepat dan tidak jelas akan menjejaskan pemahaman serta mengelirukan
penerima.
Aspek keberkesanan komunikasi
Menguasai cara berkomunikasi dengan berkesan akan mransangkan dan
memupuk hubungan hubungan yang baik antara satu sama lain, membantu untuk
mencapai kejayaan dalam akademik dan juga kerjaya. Aspek penting yang perlu
diketahui untuk keberkesanan komunikasi ialah:
1.
Latar
belakang penghantar dan penerima maklumat.
2.
Mendengar
dengan baik dan efektif.
3.
Bersikap
positif.