tajuk 3




BAB 3 : KEPIMPINAN DAN KERJA BERPASUKAN





1.         PENGENALAN
Dalam konteks kepimpinan, antara perkara yang boleh dirangkumkan di bawah konsep adalah definisi,komponen-kompenen penting dalam kepimpinan, pengaruh dan kuasa. Konsep kepimpinan dalam Islam berasaskn amanah dan taqwa, dimana setiap manusia dilahirkan sebagai seorang pemimpin atau khalifah dimuka bumi ini. Hal ini menerangkan bahawa sekecil- keccil manusia adalah pemimpin bagi dirinya sendiri. Manakala menurut perspektif barat dilihat sebagai fenomena yang melibatkan hubungan dan tanggungjawab antara manusia.

2.         KONSEP KEPIMPINAN DARI PERSPEKTIF ISLAM
Konsep ini berasaskan amanah dan taqwa. Kepimpinan merupakan satu tanggungjawab suci yang dipikul oleh seorang hamba Allah dan seorang khalifah Allah di muka bumi untuk membawa manusia lain kepada matlamat hidup yang sesuai dengan kehendak Allah. Pemimpin mencuba sebaik mungkin memimpin pengikut, membimbing mereka dan memberi layanan yang saksama atau adil. Secara menyeluruh kepimpinan dalam Islam adalah berdasarkan kepada al-Quran dan al- Hadis yang berteraskan ketaqwaan kepada Allah. Seorang pemimpin Islam adalah seorang hamba Allah yang menjalankan amanah yang diberikan kepadanya. Sebagai contoh kepimpinan Islam adalah kekasih Allah iaitu Nabi Muhammad S.A.W.

3.         KONSEP KEPIMPINAN BARAT
Konsep ini berorientasikan kepada keadaan yang berubah- ubah dan memberi fokus kepada pencapaian matlamat semasa dalam semua aspek kehidupan. Penanggungjawaban pemimpin hanya diberi kapada manusia iaitu rakyat atau pemimpin yang lebih tinggi. Hal ini menyebabkan pemimpin berubah- ubah mengikut keadaan dan menjadi relatif. Dalam konteks lain, kepimpinan sekular tidak mempunyai hubungan dengan kuasa luar yang lebih tinggi dari kuasa manusia.



                    
                     

4.         DEFINISI  KEPIMPINAN
Hasil dari kajian yang dilakukan mengenai kepimpinan dari berbagai- bagai disiplin telah menghasilkan berbagai- bagai definisi kepimpinan :
1.      Mengarah atau menyelaras kerja- kerja ahli kumpulan (Fiedler 1967).
2.      Hubungan antara perorangan (interpersonal) iaitu ahli lain mematuhi.
3.      Proses mempengaruhi kumpulan yang terancang kearah mencapai matlamat. (Roach & Behling 1984).
4.      Tindakan- tindakan yang memfokuskan sumber untuk mencipta peluang- peluang yang dikehendaki. (Campbell 1991).
5.      Proses dimana individu mempunyai upaya mempengaruhi orang lain bagi mencapai matlamat organisasi ke arah yang lebih mantap dan teguh. (Northhouse 2007).
Dalam kepimpinan terdapat beberapa elemen penting :
1.      Pemimpin   : Hendaklah mengetahui siapakah dirinya sendiri. Apakah kekuatan dan kelemahan dirinya dan juga apakah yang perlu dilakukan jika terdapat perkara yang kurang mahir.
2.      Pengikut     : Anggota organisasi yang dipimpin. Merupakan orang yang pelu dipengaruhi oleh pemimpin.
3.      Komunikasi: Pemimpin dan pengikut perlu berkongsi dan bertukar maklumat. Pemimpin perlu memberi perhatian kepada kata- kata yang digunakan semasa berkomunikasi, aspek fizikal semasa berkomunikasi seperti gerakan tangan dan mata dan akhirnya nada suara.
4.      Situasi         : Situasi kerap bertukar suasana dan tidak pernah statik. Pemimpin perlu memahami sesuatu situasi dan mengaplikasikan tindakan yang sesuai menurut masa, tempat, dan upaya anggota pasukan.
Selain daripada itu, tiga lagi perkara penting dalam kepimpinan berkesan adalah pemimpin dapat menjalankan tugas dengan baik, menetapkan halatuju organisasi dan mampu membawa pekerja mencapai organisasi melalui proses motivasi yang juga melibatkan kemahiran komunikasi.

5.         TEORI KEPIMPINAN
Teori adalah satu set idea untuk menerangkan fakta atau peristiwa. Manakala kepimpinan merupakan bentuk pelakuan yang sukar difahami. Teori kepimpinan boleh digunakan untuk memberi pemahaman yang lebih jelas, membuat ramalan dan mengawal kepimpinan berkesan. Bahagian ini memberi penerangan sepintas lalu mengenai teori- teori kepimpinan. Bagi memudahkan pemahaman, para sarjana telah mengkategorikan kepada beberapa kategori atau kumpulan teori.

5.1       TEORI TRET
Mengandaikan bahawa pemimpin mempunyai tret atau sifat tertentu seperti kepintaran, tahap keyakinan yang tinggi dan lain-lain lagi. Sifat ini membezakan mereka dari bukan pemimpin. Penyelidik percaya bahawa pemimpin dilahirkan dan bukan dibentuk, dipelajari atau diberikan latihan. (Burns 1978). Teori ini mengatakan bahawa pemimpin boleh dikenali melalui tret atau sifat yang ada kepada mereka. (Aminuddin 1990).
Walaupun penyelidik berfokuskan sifat ini tidak dapat mengenali pasti satu senarai sifat yang dapat memastikan kepimpinan yang berkesan tetapi para penyelidik bersetuju bahawa kebanyakan pemimpin berkesan mempunyai sifat seperti berikut :
1.      Mempunyai keupayaan mengembangkan estim kendiri dan diri pemimpin sendiri.
2.      Pemimpin hendaklah mempunyai semangat dalaman bahawa dia seorang yang berorientasikan pencapaian objektif organisasi.
3.      Mampu dan sentiasa membuat tinjauan tentang peluang.
4.      Mempunyai kawalan diri dalaman atau locus of control yang bemaksud pemimpin mampu mengawal diri dari dalam terutama  apabila melibatkan isu-isu yang boleh menjerumuskan dirinya ke dalam konflik dengan anggota pasukan.
5.      Mempunyai orientasi ke arah pembaikan. Seboleh-bolehnya pemimpin hendaklah mengorientasikan dirinya ke arah kebaikan bersama atau kebaikan organisasi.
6.      Bersikap optimis. Bagi merialisasikan sikap ini pemimpin hendaklah menghormati pendapat orang lain.
7.      Mempunyai sifat penggalak. Tugas ini memerlukan pemimpin menjadi teladan atau model sebagai seorang yang sentiasa mempunyai perawakan yang selesa serta mudah didekati.
8.      Sikap toleransi terhadap perkara yang kurang pasti atau kabur. Ini adalah penting terutama apabila anggota pasukan mengalami jalan buntu.
9.      Memberi motivasi kepada anggota pasukan yang lain.
Dalam Islam, pemimpin yang sempurna perlu memiliki sepuluh sifat unggul, antaranya adalah :
1.      Yakin
2.      Mengamalkan Syura
3.      Berpengetahuan
4.      Petah
5.      Adil
6.      Sabar
7.       berdaya usaha
8.      Lemah-lembut
9.      Rela berkorban
10.  Rendah diri dan sentiasa takut kepada Allah (taqwa).
Secara keseluruhannya keberkesanan pemimpin adalah melibatkan keempat-empat faktor iaitu pemimpin, pengikut, komunikasi, dan situasi.



5.2       TEORI TINGKAH LAKU
Mengutarakan idea bahawa tingkah laku pemimpin semasa berinteraksi dengan pengikutnya adalah penentu kepada keberkesanan pemimpin. Mengikut teori ini, keberkesanan pemimpin terletak kepada apa yang dilakukan oleh pemimpin dan bukan kepada tret pemimpin (Koontz, O’Donell dan Weinrich 1984). Hal ini menunjukkan bahawa pemimpin boleh dilatih, maka teori ini adalah kontra dengan Teori Tret.
1.      Kajian Universiti Ohio oleh Edwin Fleishman Ralph Stodgill
pengkaji mendapati terdapat dua dimensi kepimpinan utama yang memberi kesan kepada subordinat (pengikut), iaitu struktur pemula dan bertimbang rasa struktur pemula merujuk kepada cara pemimpin menentukan peranan dan pembahagian tugas untuk dirinya, subordinat pula demi mencapai objektif dengan bertimbang rasa.
     2.    Kajian University Michigan
Menemukan dua dimensi tingkah laku, iaitu orientasi subordinat dan orientasi pengeluaran. Berorientasikan subordinat menekankan pentingnya hubungan antara manusia pemimpin-pengikut, berorientasikan pengeluaran menekankan aspek tugas atau kerja.
     3.    Kajian Universiti Lowa oleh Kurt Lewin dan rakan-rakan.  
Kajian berhubung dengan gaya kepimpinan dan dianggap memberi impak besar terhadap kajian-kajian lain yang menggunakan Teori Tingkah Laku. Antaranya adalah gaya kepimpinan autokratik, demokrasi, laissez-faire. Kajian mendapati gaya kepimpinan demokrasi amat disenangi oleh subordinat.
·         Gaya autokratik atau authoritarian
Dalam gaya ini pemimpin menetapkan dan memberitahu subordinat apakah yang dijangkakan dan perlu dilakukan oleh mereka (subordinat) bagi mencapai matlamat organisasi.
·         Gaya turut serta, atau gaya demokratik

Dalam gaya ini pemimpin dan anggota lain bersama-sama mengambil bahagian dalam proses membuat keputusan. Anggota lain mengetahui apa yang sedang berlaku serta memberi cadangan bagaimana keputusan boleh diambil.

·         Gaya laissez-faire atau gaya bebas

Dalam gaya ini pemimpin kurang mengetahui prosedur kerja, kurang pengetahuan dan pengalaman bagi mencapai matlamat organisasi. Namun, pemimpin masih perlu membuat keputusan. Pemimpin juga menetapkan matlamat yang ingin dicapai dan membiarkan subordinat sendiri menentukan bagaimana mencapai matlamat tersebut.


                             




5.3       TEORI KONTIGENASI
Teori ini menganjurkan bahawa gaya kepimpinan yang berkesan dalam sesuatu keadaan mungkin tidak sesuai atau berjaya bagi keadaan yang lain. Gaya kepimpinan perlu berubah mengikut situasi. Teori ini berandaikan faktor situasi amat penting dalam membincangkan hal pemimpin dan kepimpinan. Teori kontigenasi yang terkenal adalah seperti berikut :
1.      Teori kontigenasi Fiedler

o   Kepimpinan berorientasikan tugas
o   Kepimpinan berorientasikan hubungan

2.      Teori kepimpinan bersituasi
Kepimpinan yang berjaya dikatakan hasil pemilihan gaya kepimpinan yang tepat berasaskan kematangan berikut. Kematangan pengikut merujuk kepada kebolehan dan kesediaan pengikut menerima tanggungawab. Ada empat gaya kepimpinan yang dikenal pasti melalui teori ini iaitu gaya mengarah/memberitahu, gaya menjual/yakinkan, gaya turut serta/menyokong dan gaya mendelegasi/menugaskan.

3.      Teori laluan matlamat
Teori ini diterima pakai dan paling dihormati dibandingkan dengan teori-teori kontigenasi yang lain. Teori ini menerangkan cara pemimpin mempengaruhi pengamatan orang bawah terhadap matlamat matlamat kerja. Empat gaya kepimpinan yang dikenal pasti di bawah teori ini adalah Kepimpinan berorientasikan pencapaian, Kepimpinan menyokong, Kepimpinan penyertaan, kepimpinan berperantaraan atau mengarah.



5.4       TEORI KONTEMPORARI
Teori-teori baru yang muncul bukan menjelaskan kandungan kepimpinan, bahkan memberi penjelasan tentang kepimpinan sebagai satu proses. Terdapat tiga teori kepimpinan kontemporari yang dibincangkan :
1        Teori kognitif
Dikemukakan oleh Fiedler (1987) dan merupakan kesinambungan dari teori kontigenasi. Pemimpin perlu menggunakan sumber kognitif seperti kecergasan, kecekapan teknikal, atau pengetahuan tugas dalam apa jua situasi untuk memimpin kumpulannya.

2        Teori Karismatik
Menumpukan kepada mengenali atau mengenal pasti tingkah laku yang membezakan pemimpin karismatik dan yang tidak karismatik. Pemimpin karismatik dikatakan mempunyai ciri-ciri seperti keyakinan diri yang tinggi, berpengaruh dan kesungguhan. (House 1971).

3        Teori Kepimpinan Transaksi dan Transformasi

·         Kepimpinan Transaksi
Pemimpin mengambil peluang hasil rundingan yang dilakukan dengan organisasi ataupun pengikut. Rundingan yang diasaskan pada kepentingan timbal balik ini kerap melahirkan suasana kurang kompetitif.
·         Kepimpinan Transformasi

Pemimpinan yang dikategorikan di bawah teori ini kerap kali dianggap sebagai tokoh besar. Pemimpin dianggap sebagai penyelamat dan penyelesaian masalah.


5.4       PRINSIP KEPIMPINAN (PERSPEKTIF BARAT)
Prinsip kepimpinan yang merupakan garis panduan asas apabila pemimpin hendak melaksanakan fungsi mereka.

1.      Memahami diri anda sebagai pemimpin.
2.      Menguasai kemahiran teknikal.
3.      Mencari peluang untuk menjalankan tanggungjawab.
4.      Berupaya menyelesaikan masalah dan membuat keputusan dengan cekap.
5.      Memberi contoh yang boleh diikuti, jika boleh pemimpin adalah contoh terbaik.
6.      Fahami anggota pasukan, kesediaan mereka memberi sumbangan dan pastikan anda mengambil berat kebajikan mereka.
7.      Pastikan anggota diberikan maklumat apabila perlu.
8.      Wujudkan hubungan manusia berasaskan rasa hormat satu sama lain.
9.      Pastikan anggota faham akan langkah-langkah mencapai matlamat.
10.  Memberi peluang latihan kepada anggota sebagai sebuah pasukan.
11.  Menggunakan secara maksimum kebolehan anggota sebagai sebuah pasukan melalui semangat kekitaan yang tinggi.
5.5       PRINSIP KEPIMPINAN (PERSPEKTIF ISLAM)
Islam mempunyai prinsip kepimpinan yang tersendiri. Sumber rujukan utama adalah berdasarkan al-Quran dan al-Hadis. Dimana berdasarkan prinsip Allah SWT.
1.      Kepercayaan dan pengabdian penuh kepada Allah.
2.      Kepimpinan adalah perlaksanaan amanah dan risalah yang mempunyai kesinambungan dengan tradisi kepimpinan para Anbiya dan Rasul.
3.      Memberikan, memperlihatkan dan berkongsi hala tuju ataupun wawasan dengan organisasi dan pengikut mereka.
4.      Mengambil peranan utama dalam mencorakkan dan mengekalkan budaya organisasi mereka.
5.      Berperanan mewujudkan daya mapan organisasi untuk jangka panjang.
6.      Menyediakan ruang dan mengalu-alukan pandangan yang membina.
7.      Pemimpin memulakan, membimbing dan mengawal perubahan demi mencapai objektif yang ditetapkan.
8.      Mempunyai nilai-nilai murni kepimpinan seperti keyakinan, keadilan, pengorbanan, petah dan tegas membuat keputusan.

6.         FUNGSI PEMIMPIN
Kepimpinan yang berfungsi adalah tonggak utama keberkesanan organisasi. Adair menggariskan fungsi kepimpinan adalah terbahagi kepada tiga komponen utama dalam organisasi iaitu, fungsi terhadap tugasan, fungsi terhadap kumpulan dan fungsi terhadap individu dalam organisasi.
1.      Fungsi tugasan

Memahami tugas, merancang pelbagai rancangan bagi menyelesaikan tugasan, menerangkan anggota pasukan tentang tugas dan peranan mereka, memperuntukan sumber, memberi tugasan, menerangkan matlamat tugasan, mengawal perjalanan kerja, mengetuai pasukan supaya memberi fokus, menyemak perjalanan kerja, membuat penilaian proses dan membuat penilaian akhir.

2.      Fungsi kumpulan

Pemimpin menjadi contoh kumpulan, pengekalan displin anggota, membina semangat memastikan kumpulan bergerak memberi galakan, memberi motivasi kepada kumpulan, berkomunikasi secara terbuka, memberi latihan jika perlu, menyelesai konflik, dan melantik pembantu pemimpin.

3.      Fungsi terhadap individu

Melibatkan pasukan dalam perbincangan dan aktiviti, mengawal anggota yang terlalu aktif atau agresif, bersedia untuk mengguna kemahiran individu, berusaha melibatkan anggota yang kurang aktif, menggunakan kemahiran khusus individu, meningkatkan kemahiran individu, memberi maklum balas yang konstruktif, memberi pujian dan sokongan, mengelak bias kepada individu tertentu dan mengelak dari menyebelahi individu tertentu.


                             

7.         MEMBANGUNKAN KEMAHIRAN KEPIMPINAN
Kepimpinan memerlukan pemimpin yang mempunyai kemahiran bagi mempengaruhi anggota kumpulan atau pasukan ke arah pencapaian matlamat organisasi. Lantas itu pemimpin adalah dibentuk melalui latihan dengan pelbagai penerapan kemahiran yang berkaitan. Kepimpinan bukan terbentuk secara semula jadi seperti yang dicadangkan dalam Teoti Tait. Kepimpinan berkembang melalui proses yang tiada tepi melalui usaha-usaha yang berkaitan dengan pembelajaran kendiri, pelajaran, latihan dan pengalaman (Jogo 1982).
            Untuk menjadi seorang pemimpin yang berkesan dan dapat menjalankan semua fungsi pemimpin seseorang itu memerlukan berbagai- bagai kemahiran. Dalam penulisan mengenai kemahiran kepimpinan, kebanyakannya membahagikan kemahiran tersebut kepada tiga kumpulan kemahiran iaitu, kemahiran mentadbir, kemahiran interpersonal dan kemahiran mengkonsepsi.

1.      Kemahiran mentadbir atau mengurus

Merujuk kepada kompetensi yang diperlukan seseorang pemimpin untuk melaksanakan matlamat dan tujun organisasi. Ini termasuklah merancang, mengorganisasi kerja, membahagikan tugas mengikut kesesuaian pekerja dan menyelaras aktiviti kerja. Antara kemahiran yang lebih khusus adalah mengurus manusia, mengurus sumber, menunjukkan kompetensi teknikal.

2.    Kemahiran interpersonal
Kemahiran menangani manusia (people skills), yang membantu pemimpin untuk     bekerja secara berkesan dengan subordinat, rakan sebaya dan pegawai atasan untuk mencapai matlamat organisasi. Kemahiran ini dapat dibahagikan kepada sensitif kepada persekitaran sosial, menunjukkan kepintaran emosi dan mengurus konflik interpersonal.

3.    Kemahiran mengkonsepsi
Sekiranya kemahiran mentadbir atau mengurus adalah mengenai organisasi kerja, dan kemahiran interpersonal adalah menangani manusia secara berkesan, kemahiran mengkonsepsi pula adalah mengenai bekerja dengan konsep dan idea. Kemahiran ini melibatkan pemikiran atau konsep kognitif dalam kepimpinan. Kemahiran mengkonsepsi bagi seseorang pemimpin boleh dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu dalam menyelesaikan masalah, perancangan strategik, dan mencipta wawasan.
           


8.         RUMUSAN
Kepimpinan melibatkan bagaimana individu mempengaruhi anggota organisasi ke arah pencapaian matlamat. Bagi mencapai matlamat, pemimpin hendaklah mempunyai kemahiran dan ilmu pengetahuan yang kukuh serta mampu memberi motivasi serta galakan yang boleh menggerakkan anggota organisasi mencapai matlamat. Sungguhpun pemimpin diberikan kuasa bagi membuat keputusan dan menyelesaikan masalah, seorang pemimpin perlulah mengambil kira pelbagai aspek utama dalam kepimpinan iaitu keimanan sebagai seorang pemimpin, faktor kepimpinan, gaya kepimpinan dan kesannya, fungsi kepimpinan, dan prinsip kepimpinan. Penghayatan seorang pemimpin dan kesedaran tanggungjawab terhadap organisasi hanya berkesan apabila seorang pemimpin mampu menggerakkan organisasinya secara menyeluruh melalui semangat kerja berpasukan.