Bab 2.
Pemikiran kritis, Penyelesaian Masalah
dan Pemikiran Saintifik.
· Pengenalan.
Setiap manusia menggunakan
otak untuk berfikir. Perbezaan antara mereka hanyalah berdasarkan cara mereka
berfikir. Pemikiran yang bernas adalah memerlukan daya menganalis dan
menterjemah maklumat yang diterima otak. Berfikir adalah satu kemahiran. Ia
boleh dikembangkan dan diperbaiki jika seseorang itu tahu caranya. Sebagai
rumusan awal, pemikiran kritikal, penyelesaian masalah dan pendekatan saintifik
yang boleh dilihat melalui kemahiran berikut:
§
Mengenalpasti
masalah tersurat dan tersirat.
§
Mengenalpasti
dan mensintesiskan masalah dengan tepat.
§
Menilai
pelbagai pilihan dan membuat keputusan berdasarkan maklumat yang tepat.
·
Pemikiran Kritis
Perkataan Kritis berasal
dari perkataan yunani yang membawa maksud menimbang atau judge. Perkataan
kritis juga membawa maksud menerima atau
mempersetujui sesuatu dengan tidak bersahaja. Ini bermakna dalam pemikiran
kritis perlu membuat pertimbangan baik buruknya sesuatu dan tidak menerimanya secara bulat-bulat.
Antara tokoh yang mengamalkan pemikiran kritis adalah Socrates, Aristotle dan
Plato.
Pemikiran kritis dapat
mencari kelemahan, kesilapan, dan kesalahan pada cara-cara berfikir seseorang
dan cadangan yang dikemukakan. Pemikiran kritis adalah penting, tetapi apabila
terlalu dititikberatkan pemikiran ini boleh menjadi lebih memusnahkan. Keadaan
ini berlaku apabila ada idea baru diterima, seseorang dengan serta-merta akan
membuat pengamatan dengan mencari kelemahan pada idea tersebut. Akibatnya,
hanya aspek negatif sahaja yang menjadi perbincangan. Oleh itu, menerima
pendapat orang lain amat membantu dalam menyelesaikan masalah.
Ciri-ciri pemikiran
kritis.
|
·
Komponen Pemikiran Kritis
§
Menganalisis
idea
o
Pengkelasan
o
Membandingkan
o
Membezakan
o
Meneliti
bahagian-bahagian kecil dan keseluruhan.
§
Menganalisis
hujah
o
Aktiviti
menerangkan sebab
o
Mengusul
periksa sesuatu andaian
Rajah diatas menunjukkan
cara-cara berfikiran kritis.
· Kelebihan
pemikiran kritis.
§
Menjadi
lebih matang
§
Bersifat
objektif dalam membuat penilaian dan keputusan
§
Sensitif
dan prihatin
§
Berjiwa
besar, yakin dan berani
§
Lebih
berhemah dan bertanggungjawab
§
Ketahanan
diri dan harga diri yang tinggi
§
Tidak
mudah dipengaruhi
“Lebih
sedikit seseorang itu menggunakan akalnya, lebih banyak pula ia berkata-kata.”
~ saidina
ali r.a.
· Logik.
Prinsip asas logik.
o
Identiti
Jika
penyataan benar, maka logiknya, benarlah.
o
Pertengahan(excluded
middle)
Penyataan
boleh jadi benar atau tidak
o
Kontradiksi/percanggahan
Jika anda
benar, orang lain adalah salah.(salah satu)
· Penyelesaian
masalah.
Komponen asas masalah.
1. Maklumat yang tersedia, iaitu penghuraian tentang
masalah.
2. Sekumpulan operasi atau pergerakan yang sah yang
mungkin diambil bagi menghasilkan penyelesaian
3. Matlamat atau penghuraian tentang keadaan yang
dianggap sebagai penyelesai kepada masalah.
· Mengenalpasti
cara menyelesaikan masalah.
·
Kecondongan
ilmu (knowledge-lean).
·
Kaya ilmu
(knowledge rich).
·
Jelas
berstruktur atau jelas didefinisikan (well-defined).
·
Kurang
berstruktur atau kurang didefinisikan (ill-defined).
·
Kecondongan
semantik (semantically-lean).
·
Kaya
semantik (semantically-rich).
·
Masalah
celik akal (insight).
· Proses
penyelesaian masalah.
·
Strategi Penyelesaian Masalah.
1. Algoritma;
prosedur dan langkah demi langkah yang sistematik dan konsisten bagi
menghasilkan penyelesaian.
2. Heuristik;
jalan pintas yang berkemungkinan tinggi bagi menyelesaikan masalah.
3. Submatlamat (subgoals); memperincikan setiap
masalah.
· Bentuk-bentuk
penyelesaian masalah.
o
Secara
saintifik
o
Secara
kritis/logik
o
Secara
kreatif/lateral
o
Secara
islam
o
Melalui
emosi
o
Melalui
rohani
o
Melalui
intuitif
o
Melalui pemikiran
reflektif
o
Melalui
pengalaman lalu
“Memecahkan masalah itu sulit, mengenal masalah lebih
sulit, tetapi menemukan masalah jauh lebih sulit”
· Hasil
Penyelesaian Masalah.
Ciri-ciri penyelesaian masalah yang baik
|
Ciri-ciri penyelesaian masalah yang tidak baik.
|
Sedar tentang keserupaan,
kelainan, dan analogi
|
Tidak boleh mengenalpasti serta
mendefinisikan masalah
|
Boleh mengenal pasti unsur
penting dalam masalah
|
Suka meninggalkan masalah yang kompleks
|
Mahu bersikap fleksibel dalam bertukar-tukar
cara penyelesaian
|
Cepat membuat kesimpulan tanpa
memikirkan langkah demi langkah
|
Bersikap positif bahawa setiap
masalah boleh diselesaikan
|
Tidak percaya kepada analisis yang berterusan boleh menyelesaikan
masalah
|
Mengambil berat tentang ketepatan
dan memahami fakta masalah
|
Gopoh membuat pemilihan cara
penyelesaian masalah yang terbaik
|
Boleh memecahkan masalah kepada
yang lebih kecil.
|
· Antara
contoh penyelesaian masalah>
Dalam video tersebut, lelaki tersebut yang telah mempunyai masalah telah berfikir
secara tidak kritis dan mengambil sikap sambil lewa dalam menguruskan masalah
tersebut. Antaranya, menyalahkan orang lain kerana menyebabkan masalah tersebut,
mengabaikan masalahnya dengan membuat perkara lain seperti tidur dengan harapan
masalahnya akan menjadi lebih mudah selepas berehat, dan hanya berdoa kepada
Allah dan mengharap Allah akan memberi keajaiban dengan menyelesaikan
masalahnya. Namun, segala yang dilakukannya adalah salah dan tidak menggunakan
kaedah penyelkesaian masalah dengan betul. Akhirnya, setelah dia berfikir
semula dengan kritis dan saintifik, dia sedar bahawa setiap masalah perlu
dihadapi dengan tenang dan tidak lari dari masalah tersebut. Masalah tersebut
mesti diselesaikan olehnya. Hasilnya masalah lelaki tersebut dapat diselesaikandengan
usahanya sendiri.
· Rumusan
Setiap masalah ada penyelesaiannya. Langkah yang
bijak, ketekunan, bersemangat tinggi dan pendekatan yang positif dapat
menyelesaikan masalah dengan lebih berkesan dan efisien. Setiap individu
mempunyai pemikiran kritis. Cuma tahapnya yang berbeza. Gunakanlah bentuk-bentuk penyelesaian masalah
yang sesuai dengan keadaan yang dihadapi. Bebaskanlah diri anda dari masalah
dan jalanilah hidup yang sihat tanpa masalah.