Bab
4 : Pengurusan Maklumat dan Pembelajaran Sepanjang Hayat
· Pengenalan:
§
Pembelajaran merupakan proses berperingkat (sejak
lahir sehingga mati), bayi kanak-kanak, sekolah (rendah / menengah), dewasa dan
tua.
§
Maklumat diterima banyak namun tidak semua maklumat
itu benar dan berguna.
§
Pendedahan kepada pemikiran tentang maklumat yang
benar sehingga mampu dihayati menjadi ilmu yang berguna adalah perlu.
§
Kemantapan kefahaman yang benar tentang ilmu membangun
potensi sumbangan kepada keluarga dan masyarakat.
§
Cabaran dan tindak balas akan membentuk ketajaman
berfikir untuk menganalisis masalah dan membentuk keyakinan untuk membangunkan
diri dan orang lain.
§
Pembelajaran bukan sekadar belajar tapi juga mengajar
dan berkomunikasi untuk mengesahkan kebenaran maklumat dan kemantapan pendirian
yang dipegang.
§
Maklumat dikembangkan untuk menghasilkan pelbagai
produk yang berguna untuk diri dan orang lain.
· Pengurusan
Maklumat
· Definisi:
§
Data, bahan dan pengetahuan. Maklumat juga adalah data
yang tersusun dalam satu struktur yang mempunyai makna.
§
Ilmu berkenaan kemahiran untuk mengesan, mengenalpasti
akses, mendapatkan semula, menilai, memurni, menyusun dan mengambil manfaat
untuk diri dan orang lain.
· Ciri-ciri
maklumat :
Relevan, boleh
dipercayai, boleh difahami, lengkap, tepat pada masanya dan membantu
mengurangkan ketidakpastian.
Contoh
organisasi yang menguruskan maklumat :
Perpustakaan
adalah contoh terbaik dalam pengurusan maklumat.
· Asas
utama pengurusan maklumat
a ) Mengakses
maklumat dengan cekap dan berkesan.
§
Mendifinisi dan menyatakan keperluan maklumat.
§
Memutus untuk berbuat sesuatu.
§
Mencari maklumat tersebut.
§
Menyata dan mendifinisikan keperluan.
b) Mengesan
maklumat
§
Kenalpasti dan menilai sumbangan-sumbangan maklumat
berpontensi.
§
Menghasilkan strategi pencarian.
c ) Menilai
maklumat dengan cekap dan kritis.
§
Pentaksiran maklumat
· Konsep
Literasi Maklumat
Literasi dari
sudut bahasa : Bermaksud celik atau berpengetahuan
Literasi dari
sudut istilah : Keupayaan mencari dan menggunakan maklumat yang menjadi kunci
pembelajaran sepanjang hayat.
Literasi
maklumat adalah satu set kemahiran yang boleh dipelajari. Set kemahiran itu
termasuk sikap tertentu terhadap pembelajaran itu sendiri, penggunaan alatan
seperti tutorial dalam talian, perggunaan teknik seperti bekerja dengan
kumpulan dan penggunaan kaedah seperti pergantungan kepada para mentor,
pembimbing dan omsbudman.
Rajah 1 :
Konsep Literasi Maklumat
Lau (2006)
telah meringkaskan piawaian ILFA yang dikelompokkan di bawah tiga komponen asas
literasi maklumat seperti berikut:
a. Akses
: Pengguna berkebolehan mengakses maklumat dengan cekap dan berkesan.
Definisi
dan pernyataan maklumat
Berkebolehan
untuk :
ª
Mendifinisi atau mengenal pasti keperluan maklumat.
ª
Memutuskan untuk berbuat sesuatu bagi mencari
maklumat.
ª
Menyatakan dan mendefinisi keperluan maklumat.
Pengesanan maklumat
Berkebolehan
untuk :
ª
Mengenal pasti dan menilai sumber-sumber maklumat
berpotensi.
ª
Menghasilkan strategi pencarian.
ª
Mengakses sumber-sumber maklumat terpilih.
ª
Memilih dan mendapatkan semula maklumat yang dikesan.
b. Penilaian
: Pengguna menilai maklumat dengan cekap dan kritis.
Pentaksiran maklumat
Kebolehan untuk :
ª
Menganalisis, memeriksa dan mengestrak maklumat.
ª
Membuat tanggapan umum dan mentafsir maklumat.
ª
Memilih dan mensintesis maklumat.
ª
Menilai ketepatan dan kerelevanan maklumat yang
didapatkan semula.
Penyusunan maklumat
Berkebolehan
untuk :
ª
Menyusun dan mengkategorikan maklumat.
ª
Mengelompokkan dan menyusun maklumat yang telah
diperoleh.
Contoh
penyusunan maklumat.
c. Penggunaan
: Pengguna berupaya mengaplikasikan / menggunakan maklumat dengan tepat dan kreatif.
Penggunaan
maklumat
Kebolehan untuk
:
ª
Mencari cara-cara baru untuk berkomunikasi,
mempersembah dan menggunakan maklumat.
ª
Menggunakan maklumat yang telah diperoleh.
ª
Mempelajari atau mendalami maklumat sebagai
pengetahuan peribadi.
ª
Mempersembah produk maklumat.
Komunikasi dan penggunaan beretika
maklumat
Berkebolehan
untuk :
ª
Memahami penggunaan beretika maklumat.
ª
Menghormati perundangan berkaitan penggunaan maklumat.
ª
Memperkatakan tentang produk pembelajaran dengan
mengiktiraf harta intelek.
ª
Menggunakan piawaian gaya pengiktirafan yang relevan.
· Literasi
Maklumat Dan Pengetahuan
ª
Pengetahuan ialah keadaan mengetahui, ‘tahu’ pula
adalah keadaan kefahaman yang dicapai melalui pengalaman atau pembelajaran semua atau sebahagian
perkara yang diterokai, difahami atau dipelajari.
ª
Berkait rapat dengan maklumat kerana ia terdiri
daripada maklumat berkaitan fakta, prosedur, konsep, interprestasi, idea,
pemerhatian dan pertimbangan yang terkandung dalam pemikiran seseorang.
ª
Pengetahuan adalah hasil daripada pemprosesan kognitif
yang dicetuskan oleh maklumat dan menghasilkan maklumat.
ª
Maklumat diubah menjadi pengetahuan apabila diproses
dalam pemikiran seseorang.
ª
Pengetahuan menjadi maklumat apabila dipersembahkan
dalam bentuk teks, grafik, perkataan atau dalam bentuk simbol.
· Pengurusan
pengetahuan
ª Penghasilan,
pemanfaat, penghantaran, penggunaan.
ª Terdiri
daripada tiga komponen iaitu pembangunan atau penghasilan pengetahuan,
penyimpanan pengetahuan serta perkongsian pengetahuan.
ª Tidak hanya
tertumpu kepada penyimpanan pengetahuan semata-mata sebaliknya ia turut
menekankan kepada perolehan serta perkongsian pengetahuan di antara warga
organisasi.
ª Penyelesaian
masalah secara kreatif dan pengenalan produk atau perkhidmatan yang inovatif
hasil daripada pengurusan pengetahuan yang efektif dapat meningkatkan daya
saing organisasi.
· Proses
pengurusan pengetahuan
ª Pengetahuan
yang diperlukan.
· Kaedah
memperoleh dan aplikasi
ª
Memastikan kesahihan maklumat adalah langkah penting
dalam pengurusan maklumat.
Firman Allah
S.W.T :
$pkš‰r'¯»tƒ tûïÏ%©!$# (#þqãZtB#uä bÎ) óOä.uä!%y` 7,Å™$sù :*t6t^Î/ (#þqãY¨t6tGsù br& (#qç7ŠÅÁè? $JBöqs% 7's#»ygpg¿2 (#qßsÎ6óÁçGsù 4’n?tã $tB óOçFù=yèsù tûüÏBω»tR ÇÏÈ
6. Wahai orang-orang yang beriman! Jika
datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah
(untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum
dengan perkara yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) -
sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.
ª Para sarjana Islam merangka dan
menyusun etika penapisan maklumat secara saintifik supaya menjadi gagasan ilmu
sepadu yang berautentik.
ª Dihayati dalam kegiatan ilmu sebagai
usaha untuk menapis sebarang fakta salah dan palsu.
ª Untuk itu apa sahaja teknik yang
berkesan untuk menjelaskan kebenaran dan positif adalah diterima seperti :
ü Membentuk sikap positif untuk belajar
mengurus maklumat.
ü Menggunakan alatan, seperti tutorial
dalam talian.
ü Menggunakan kaedah, seperti
pergantungan kepada para mentor, pembimbing dan penyelia.
ü Berkongsi pengetahuan dengan
memberitahu, menterjemah serta mendidik rakan dalam institusi.
ü Menerap dan menggunakan pengetahuan
dalam pencambahan idea, meningkatkan produktiviti dan menyelesaikan masalah.
· Pembelajaran sepanjang
hayat.
· Definisi :
Pencarian ilmu pengetahuan untuk
peribadi atau profesional yang dilakukan sepanjang masa, sukarela dan atas
motivasi kendiri.
Firman Allah S.W.T :
ª!$#ur Nä3y_t÷zr& .`ÏiB ÈbqäÜç/ öNä3ÏF»yg¨Bé& Ÿw šcqßJn=÷ès? $\«ø‹x© Ÿ@yèy_ur ãNä3s9 yìôJ¡¡9$# t»|Áö/F{$#ur noy‰Ï«øùF{$#ur öNä3ª=yès9 šcrãä3ô±s? ÇÐÑÈ
78. Dan Allah
mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu Dengan keadaan tidak mengetahui
sesuatupun; dan Dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta
hati akal fikiran); supaya kamu bersyukur.
Pembelajaran sepanjang hayat
dilaksanakan dalam beberapa konsep dan konteks berikut :
ª Home schooling yang berkonsep tidak formal dan
dijalankan di rumah.
ª Pendidikan dewasa yang berkonsep formal
untuk mendapatkan kemahiran dan sijil yang diperlukan untuk memulakan kerjaya.
ª Pendidikan lanjutan yang berkonsep
formal dan dijalankan di institusi pengajian tinggi.
ª Latihan dalam perkhidmatan (job
training) yang berkonsep formal atau tidak formal untuk meningkatkan
profesionalisme dan kemahiran melalui bengkel atau kursus yang dianjurkan oleh
organisasi.
ª Pembelajaran maya yang berkonsep formal
dan tidak formal berasaskan pembelajaran kendiri menggunakan alat multimedia
dan sumber dalam talian.
Maklumat pembelajaran pada hakikatnya
berjalan seiring dengan maklamat kehidupan iaitu merealisasikan pengabdian
kepada Allah S.W.T.
Objektif pembelajaran menjurus kepada
usaha melahirkan manusia menghayati agama, bermaruah, menghargai akal, nyawa
dan harta.
Ajaran tauhid mengawal manusia daripada
aktiviti yang merosakkan fitrah kejadian Allah S.W.T yang kemudiannya boleh
menyebabkan kerosakan keturunan, akal, nyawa dan harta yang sudah pasti akan
mengancam kesejahteraan institusi keluarga dan masyarakat kerana kerosakan akan
mengancam kesejahteraan institusi keluarga dan masyarakat kerana kerosakan
tersebut akan menjadi faktor pertelingkahan antara manusia.
· Kaedah memperoleh dan
aplikasi
ª Usia 6-24 tahun : Pembelajaran pada
usia ini berlangsung di institusi-institusi pendidikan, sekolah rendah,
menengah dan pengajian tinggi. Objektif pembelajaran pada tahap ini ialah untuk
membangunkan secara holistik empat aspek
berikut iaitu aspek fizikal, intelektual, kapasiti sosial dan pembangunan emosi
dan mental.
ª Usia 25-60 tahun : Pembelajaran pada
tahap usia ini berlangsung secara tidak formal melalui media instructional
di tempat kerja, dari rakan sekerja, media massa, teknologi maklumat,
persekitaran dan alam sekitar.
ª Usia 60 tahun ke atas : Pembelajaran
berlaku menerusi aktiviti-aktiviti yang bersesuaian dengan tahap umur mereka
seperti kerja-kerja bersifat kemasyarakatan. Mereka juga boleh menjalankan
kerja-kerja sukarela melalui persatuan atau kelab komuniti yang wujud dalam
masyarakat. Aktiviti seperti ini mampu melahirkan rasa kepuasan kepada golongan
ini di samping memberi faedah kepada masyarakat.
Pembelajaran sepanjang hayat
Rajah 2 : Model pembelajaran sepanjang
hayat
ª Kesedaran kendiri (self awareness)
– iaitu pelajar mampu mengenal pasti identiti dan autonomi yang ada pada mereka.
Pelajar yang berautonomi mempunyai nilai dan keyakinan kendiri yang secara
tidak langsung akan mempengaruhi mereka ketika belajar.
ª Merancang pembelajaran ( planning
for learning – self management ) – iaitu dengan cara menetapkan objektif
dan perancangan bagi mencapai objektif tersebut.
ª Sedar dengan apa yang dipelajari ( understanding
how to learn – meta learning ) – iaitu menggambarkan kesedaran pelajar
mengenai pelbagai kaedah yang berbeza semasa belajar dan juga cara belajar.
ª Penilaian pembelajaran ( evaluating
learning – self monitoring ) – iaitu menunjukkan analisis yang sistematik
terhadap perlaksanaan belajar.
· Rumusan
ª Kemahiran pengurusan maklumat dan
pembelajaran sepanjang hayat adalah saling berkaitan antara satu sama lain.
ª Insan sebagai khalifah Allah S.W.T yang
sebenar menggunakan maklumat bukan untuk mencemarkan hubungan sesama manusia
dan melakukan fitnah serta mengaibkan manusia, tetapi sebaliknya mengharmonikan
suasana dan menjelaskan realiti kebenaran sebagai seorang insan yang bermaruah
dan bertanggungjawab untuk mewujudkan kebaikan dan kesejahteraan bersama di
dunia dan selanjutnya di akhirat.